~simpul kasih~

Daisypath Anniversary tickers

Sunday, April 17, 2011

Hilangnya sebutir permata

Hari nie pg2 lg aku tba2 trasa nk on fb awai..slalunya lam pkui 10 lbih bru on..err..ya kot..aku bukak gna my little ipod.aku tgk bnyk notify..oke fine..then ada one message..aku nk bukak ke x..sbb aku takut tu message dri shah..then nek nma kwan ku slah sorang dri group H.A.N.A..buka gna ipod kcik skitkn..aku bca sparuh ja tgk2 ada nma qistina..aku dh mula kecut prut dh..bla aku buka nk bca..YA ALLAH..dugannmu cukup hebat..pergilah seorg ank kcil yg brnma Qistina Munifa yg brusia 2 bulan 21 ari dri dnia yg fana..tgnku tba2 mngeletar..antra prcya atau tdak..air mta dh lma brtakung dtubir mta..akhirnya ggur jua..

kalutla nk p on kmputer..adoeee kmputer lak bt hal..aku dh triak mcm pa g..cll geng H.A.N.A yg len sorang un x angkt..huh!!geram sat..tgk2 nabella angkt..triak2..nk ckp x leh..trik nfas sat..dya dh gabra..duk tnya awt triak..slalunya klau triak2 nie mst mslh boyfrend..haha..dak2..hbaq psai qistina..x prcya..smpai triak cmnie buleh x caya..smbil ckp smbil chat ngan adk kpd shbatku td tu..dya tlis-(doc kta kak ada 60% ja utk slamat)..sudahh..aku x brsedia lg nk khilngan shabat aku yg stu itu..pndrahan bnyk sgt..lg buh drah lg dya kluaq..jtuh lntai ja pun smpai hlang bnyk drah..take time pastu aku dh oke x triak2 dh..chat ngan adk shbat..nk dkat tgh hari,adk hbaq kak sdaq dh..cuma trkjut skit..lumrah mnusia khilngan org ksyangan dlm hdup..

Ujian yang berbeza untuk mengukur keimanan
Berdasarkan tafsiran Ibnu ‘Abbas tersebut, dapat kita ketahui bahawa pada setiap orang, berbeza tahap ujian yang dikenakan ke atasnya. Ini adalah selari dengan ayat pada surah al-Baqarah apabila Allah menyatakan;

لا يكلف الله نفسا إلا وسعها

Allah tidak memberi kesusahan seseorang hamba melainkan apa yang terdaya olehnya. [Al-Baqarah: 286]
Dari ayat tersebut dapat kita ketahui bahawa ujian yang dikenakan kepada setiap hamba, adalah bersesuaian dengan apa yang mampu ditanggungnya. Dan setiap orang pula berbeza tahap tanggungannya dan penerimaan mereka terhadap ujian serta dugaan
Ujian yang diberikan juga adalah untuk mengukur tahap keimanan seorang hamba. Ini telah dibuktikan secara jelas berdasarkan ayat 2-3 surah al’-Ankabut;

أحسب الناس أن يتركوا أن يقولوا آمنا وهم لا يفتنون. ولقد فتنا الذين من قبلهم فليعلمن الله الذين صدقوا وليعلمن الكاذبين

Patutkah manusia menyangka bahawa mereka akan dibiarkan dengan hanya berkata: “Kami beriman”, sedang mereka tidak diuji (dengan sesuatu dugaan)?Dan demi sesungguhnya! Kami telah menguji orang-orang yang terdahulu sebelum mereka, maka (dengan ujian yang demikian), nyata apa yang diketahui Allah tentang orang-orang yang benar-benarnya beriman, dan nyata pula apa yang diketahui-Nya akan orang-orang yang berdusta. [al-Ankabut: 2-3] 

Maka bersabarlah. Bersabarlah dalam menghadapi dugaan dan ujian daripada Allah dengan mencontohi sikap para Nabi. Dan ketahuilah, bahawa untuk setiap ujian yang diberikan oleh Allah pasti aka nada perkara yang lebih baik menanti.

doa dri group H.A.N.A mngiringimu Qistina Munifa..smoga arwah aman di sana..dn dtempatkn brsma para soleh dn solehah..amin..Al-Fatihah..
  
HILANGNYA SEBUTIR PERMATA

2 comments:

  1. aku syg qis..hrap2 dya abadi dekat cana..aminnnn

    ReplyDelete
  2. aku un syg dya..wlaupun x pnah tgk dya tp aku syg dya..buah hati HANA tu..smoga arwah kekal abadi dsana..

    ReplyDelete